Урок What is a family in a person039-s life в 6 кл к УМК Биболетовой МЗ


Открытый урок английского языка в 6 классе «What is a family in a person’s life?»

Цели урока:

Воспитательная – формирование нравственных ценностей, воспитание любви к ближним, вежливости и культуры общения, воспитать потребность в практическом использовании языка, учить слушать друг друга;

Развивающая – развитие универсальных коммуникативных умений — слушать собеседника, реагировать на его вопросы, развитие коммуникативных навыков, памяти, внимания и мышления.

Образовательная повторение и закрепление изученной лексики по темам «Семья», «Родственники», «Отношения в семье», «Описание характера»; закрепление грамматических навыков по теме «Модальные глаголы should/must», «Настоящее завершенное время»; знакомство с английскими стихотворениями о семье, знакомство с героями романа М.Твена «Приключения Тома Сойера»;

Практическая – совершенствование навыков монологической и диалогической речи по теме «Семья», устной речи по теме «Взаимоотношения в семье», «Домашние обязанности», совершенствование навыков выразительного чтения стихотворений; развитие навыков письма (составить план устного высказывания, используя ключевые слова и фразы);

Задачи урока:

повторение лексики по теме «Родственники»;

совершенствование навыков монологической речи по теме «Семья»;

совершенствование навыков устной речи и письма по теме «Взаимоотношения в семье», «Домашние обязанности»;

тренировка навыков рассказывания стихотворений;

развитие навыков драматизации;

Тип урока: совершенствование знаний, умений, навыков по теме «Семья».

Вид урока: урок-беседа

Методы обучения:

эвристической беседы;

диалогический метод;

коммуникативный метод;

проектный (в домашнем задании);

Приемы: инсценирование, транспонирование

Формы организации познавательной деятельности:

фронтальная;

индивидуальная (один ребенок отвечал у доски);

парная T-P1, P1-P2;

групповая;

Средства обучения:

аудиовизуальные (компьютер, проектор);

информационные (компоненты УМК);

медиаресурсы (презентация Power Point);

MP3;

картинки на доску по теме «Семья»;

костюмы для сценки из романа М.Твена «Приключения Тома Сойера»;

картинки из романа, сценарий отрывка из романа М.Твена «Приключения Тома Сойера»;

лексические опоры «Parents / children should/ must…», «We have talked/spoken about…»;

грамматические опоры «Present Perfect Tense»

Конспект урока

Этап учебного занятия

Деятельность

учителя/

ученика

Используемые

электронные

образова-тельные

ресурсы/ наглядные пособия

I.

Организационный момент:

приветствие;сообщение целей и задач урока;

вступительное слово учителя;

T: Good morning! Take your seats, please. Today we’ll speak about very important thing. Listen to the poem and try to guess what we shall talk today about.

This is my father,

This is my mother,

This is my brother Paul.

This is my sister,

This is my grandmother,

How I love them all.

P1: We shall talk about a family.

P2: About our families.

P3: About members of our family.

P4: About our relatives.

T: Pay attention to the last line: How I love them all. What does it mean?

P5: We’ll talk about family relations.

T: You are quite right.

The theme of our lesson “What is a family in a person’s life?”

Презентация Power Point

(Slide 1)

(Slide 2)

II.

Фонетическая зарядка

First of all let’s remember the members of a family. Work in a chain. Don’t repeat the words.

P-s: Father, mother …

III.

Речевая разминка

T: And now give the opposites.

father

sister

dad

husband

uncle

son

granddad

niece

mother

brother

mum

wife

aunt

daughter

grandma

nephew

T: And one more task. Guess who they are.

My father and my mother are my

My mother’s daughter is my

My father’s mother is my

My father’s brother is my

My mother’s sister is my

My aunt’s son is my

The daughter of my brother or a sister is my

The son of my brother or a sister is my

parents.

sister.

grandmother.

uncle.

aunt.

cousin.

niece.

nephew.

T: You’ve done it perfectly well.

(Slide 3)

(Slide 4)

IV. Проверка домашнего задания

You know in many families people know their ancestors, who lived many centuries ago. They know their roots. And what about you? Show your family trees and tell us about the members of your families… Listen to Yulia and then ask her questions to get more information.

P1, 2 (рассказ о семье)

Юля

What else would you like to know about Yulia’s family?

P1: How old is your brother?

P2: Where does your mother work?

P3: Do you like to visit your grandparents?

Андрей

P1: Is your mother kind?

P2: Do you spend much time with your cousins?

Основной этап.

V. Активизация навыков устной речи по теме «Взаимоотношения в семье»

T: Your families are really good. When else do we say: “What a good family!

Will you open your textbooks p.130, ex.23?

At first fill in the table, work in pairs

Are you ready to answer my question?

When members of the family …

…help each other.

… love each other.

… trust each other.

… care of each other.

… get on well.

… have family traditions.

(Slide 5)

VI.Тренировка навыков рассказывания стихотворения.

VII.Развитие навыков УР

T: Yes, it’s really a good family. The first thing you said is helping. You should help everybody in your family especially your mother.

It’s time to listen to the poem «Helping Mother» that you have learned at home. Who wants to recite the poem?

P1, P2

Try to do what the poem says.

And now ask each other how you help your mothers.

P: How do you help your mother?

P1: I wash the dishes.

P2: I sweep the floor.

P3: I take out the rubbish.

P4: I water the plants.

P5: I go shopping.

P6: I set the table and clear the table.

P7: I vacuum-clean every day.

P8: I look after my elder sister.

P9: I walk the dog.

Грамматические опоры по т. «Present Perfect Tense», «Модальные глаголы should/must»

(Slide 6-7)

VIII. Совершенствование навыков чтения и устной речи.

T: How nice you are. It’s good that all of you have responsibilities in your families.

But a good family is also a close family.

Let’s read the statements of different children about the relations in their families. It’s ex.19/128

Read them aloud in a chain.

Say what you should do to make your family closer?

P1: I should talk to my parents more often, too.

P2: I should give my granny more love.

P3: I should help my younger sister with problems she has at school.

P4: I should try to understand my elder brother.

P5: I should set a good example to my younger sister.

P6: I must help my mum.

P7: I must do homework every day myself.

T: And what about your parents? What must they do? Make up a list of their responsibilities. Work in groups of four.

P1: Parents must give us more love.

P2: Parents must try to understand us.

P3: Parents must give us more freedom.

P4: Parents must help us with problems at school.

(Slide 8)

IX. Развитие творческих способностей детей.

T: It is so wonderful that you understand what relations must be in every family. But not all families are happy. There are families with some problems. Many foreign writers tell us about family problems. E.g. Mark Twain in his book “The adventures of Tom Sawyer” discusses with readers some Tom’s problems. Our students have prepared the scene from this book. Watch carefully!

And now look at the screen! Choose the words to characterize Tom and his aunt.

Write down the words. Work in groups.

I’ll give you three minutes.

quick-minded / patient / simple-hearted/ liar/ naughty/ kind/ cunning/ loving / energetic

(Aunt Polly: patient / simple-hearted/ kind/ loving)

(Tom: quick-minded / liar/ naughty/ cunning/ energetic)

Портрет М.Твена

Картинки из книги «Приключения Тома Сойера»



Страницы: 1 | 2 | Весь текст


See also:
Яндекс.Метрика