Урок в технологии критического мышления 10 кл угл


Урок для Х класса школы с углубленным изучением английского языка по учебно — методическому комплекcу под редакцией Афанасьевой О.В.

Урок разработан учителем английского языка I квалификационной категории МОУ СОШ с УИОП № 52 Клестовой Ириной Леонидовной.

Тема: “ В поисках счастья.”

Технология критического мышления

Практическая цель: Развитие умений чтения и говорения, умений вести дискуссию, слышать и слушать собеседника, отстаивать свою точку зрения, подкрепленную аргументами, лаконично излагать свои мысли.

Формы работы на уроке: — индивидуальная

-парная

— групповая

— коллективная (фронтальная)

Этап урока

Задачи этапа

Приемы технологии

Учитель — Ученик

I.Вызов

1. Актуализация знаний.

2.Пробуждение познавательного интереса и активности мыслительных процессов учащихся, мотивация их к выполнению заданий, предусматри-вающих критическую оценку.

3.Настрой на режим коммуникации, снятие барьеров общения.

1.Ассоциации

-Good morning, pupils. I`m glad to see you. Today we are going to speak about very important things in people`s life. Look at the blackboard and read the quotations:

“Happiness is made, not bought.”

“True happiness may be sought, thought, caught, but never bought” ( P1,Р2-читают цитаты. Можно затем зачитать вслух хором.)

-What is the topic of our lesson?

— Happiness.( Слово записывается на доску вертикально)

Let`s definite this word. Write your associations to each letter on the lists of paper. Now read them and put the cards to the blackboard:

H — happy-go-lucky

A — always on the bright side

P — positive

P – playful

I – important

N – never have depressions

E – enjoyful, enthusiastic

S – self-confident

S – satisfied

II. Осмысле

-ние

III.Ре-

флек-

сия.

1.Включение учащихся в активную интеллектуаль —

ную, эмоциональную

деятельность.

2.Развитие умений обсуждать и решать вопросы проблемного характера.

3.Развитие творческих умений в рамках учебной деятельности.

1.Выражение эмоциональных оценок и суждений по поводу проделанной работы и роли в ней каждого ученика.

2.Осуществление самоанализа своих переживаний, ощущений.

3.Повторная проблематизация изучаемого материала.

2.”ЗХУ”=”KWL”

3.Чтение с остановками

4.Перекрестная дискуссия

5.Синквейн

-It goes without saying that everyone wants to be happy. Read the recommendations for those who want to become happy and say if your life- experience lets you agree with them.

Смотри приложение№1

(Прочитав рекомендации, ученики комментируют их.)

So, you are going to read the text which is closely connected with our topic. Read the following words in the table below and decide which of them you can possibly find in the text.

Смотри приложение №2

Here is the passage of W.S. Maugham`s book “The Lotus Eater”. Read it to yourselves.(Ученики читают только первый абзац)

Смотри приложение№3

Now you will work in pairs. Choose the card and say what you think about:

Thomas Wilson`s philosophy of happiness

Capri- a world of paradise

The possible way of leaving this world

If he was able to carry out his resolution about the end of his life

(Пара вытягивает карточку с одним из предположений и высказывает свое мнение. Смотри приложение 4. )

Now read the story up to the end and compare the facts with your predictions.

Смотри приложение 5

( После прочтения текста ученики сравнивают свои предположения с произошедшим.)

-Nowadays many people have become workaholics. They are sure if they have much money they will become happy by all means. Divide into two groups, please and discuss the idea: “Money can make a person happy.”

(Ученики разбиваются на 2 группы, вытягивая карточки с плюсом- минусом, согласно которым они занимают позицию утверждения или отрицания.)

Примеры аргументов, используемых в защиту своей точки зрения:

“+”

They do what they want

Their aim is leisure

They can perfectly relax and etc.

“-”

They have very little time to communicate with their friends

They can`t buy a family

They have many complexes

They have no hobbies

They can be killed or stolen and etc.

В результате дискусcии учащиеся пришли к выводу, что деньги не могут сделать человека счастливым.

-Thank you , pupils, for your discussion and now I want you to write a cinquain.

Примеры:

1) Happiness

Important, optimistic

To become excited, to have much energy, to be on cloud nine

It`s the aim of a person.

A happy fate

2) Happiness

Light- hearted, playful

To feel calm, to be in high spirits, to be pleased

Happy people float on air.

Things look up.

-I wish all of you happiness. Everything depends on you. Though our life is rather difficult, don`t worry and be happy. Listen to the song “ Don`t worry. Be happy”

Your home task will be to comment on the quotations ( from the topic of the lesson).You should use 3-5 new words, make 10-12 sentences with 2 grammar tenses (see Ex. 51 P.185)

-Thank you very much. The lesson is over. Good –bye.






See also:
Яндекс.Метрика