Урок в 5 классе по теме Планы друзей


Урок: Планы друзей (5 класс, I четверть)

Тип урока: урок применения и совершенствования знаний.

Вид урока: практическое занятие.

Цели:

Обучающая:

обобщить, систематизировать знания учащихся, полученные в ходе изучения данной темы

закрепить полученные навыки говорения путем тренировочных заданий

Развивающая:

развить активное самостоятельное мышление учащихся

способствовать развитию интереса к изучению английского языка

развивать творческую фантазию, воображение, инициативу в осуществлении иноязычной речевой деятельности

Воспитательная:

воспитывать у учащихся культуру поведения и общения, также уважению к мнению товарищей

повышать уровень культуры и интеллектуального развития

Задачи:

активизировать лексический материал по теме «Мы собираемся путешествовать»

закрепить употребление конструкции to be going to do smth.

развить навыки монологической и диалогической речи, а также аудирования и чтения.

Оснащение (оборудование) урока: компьютер, мультимедийный проектор, презентация к уроку, учебник, доска, карточки с заданием для каждого ученика, CD-плеер, лингафонное оборудование.

В ходе урока совершенствуются и демонстрируются следующие знания и навыки:

Лексико-грамматические и речевые навыки;

Коммуникативные навыки – способность получать и передавать информацию

Общеучебные навыки — способность применять полученные знания в условиях реального общения (на практике).

Ход урока

I. Организационный момент.

T. – Good morning, boys and girls! I am glad to see you today!

C. – Good morning, teacher!

T. – How are you today?

C. – We are fine.

II. Объявление темы урока и ввод в ситуацию.

Цели:

ознакомить учащихся с целями и задачами урока;

настроить учащихся психологически на работу.

Let’s begin our lesson.

Dear children! I expect our lesson to be very interesting and exciting today because we are going to make a lot of wonderful plans. We’ll read a letter from our friend, we’ll listen to the dialogue and learn how British children arrange a picnic, we will sing a song

III. Фонетическая зарядка.

Цель: развитие фонетических и речевых навыков у учащихся. Слова для фонетической разминки взяты из текста песни “Magic moments”

First of all, let’s refresh our memory and recall English sounds. You are to match the words that rhyme

Plans

Hours

flowers

Hayride

Caring

Kiss

miss

dance

Sleigh ride

sharing

Now, let’s check your answers (Ответы: plans-dance; caring-sharing; kiss-miss; sleigh ride-hayride; flowers-hours.)

IV. Речевая зарядка.

Цель: повторить (систематизировать) знания учащихся выявить умение отвечать на некоторые вопросы и излагать информацию о себе.

a) T: – What day is it today?What day will it be tomorrow?

– What is your favourite day of a week?

– And what do you usually do at the weekends?

As for me, I usually …

P: I usually ….at the weekends.

(картинки различных действий в презентации)

V. Развитие лексико-грамматических и речевых навыков.

Цель: развитие умений обобщить информацию, формировать и развивать коммуникативные умения: говорение, чтение, письмо.

a) Let’ speak about your next weekends. What are you going to do next weekends? To make plans for a weekend you should know the weather forecast. The weather can be good or bad.

What are you going to do in bad weather and what are you going to do in good weather? Look at the screen. There are some word combinations for you

to play tennis

       

to travel

to visit friends

 

to do homework

to swim

 

to watch TV

to go to the zoo

 

to arrange a picnic

to take pictures

 

to play the computer

to listen to music

 

to read books

BAD weather

GOOD weather

to play tennis 

to swim

to read books

to go to the zoo

to play the computer

to visit friends           

to do homework

to take pictures

to listen to music

to skate and ski

to watch TV

to arrange a picnic

b) Let’s see the weather forecast for this weekend. Will the weather be fine?

Read it, please

Chelny

Saturday: fine weather, mainly sunny, -8’C

Sunday: comfortably warm, lots of sunshine.

So, the weather will be fine. It’s good! What about having a picnic. Do you like this idea?

c) We have a lot of things to do.

We are to decide

1. to arrange a date and time

who will be responsible for the social programme

who will be responsible for sandwiches and drinks

who will be responsible for the music

Let’s take part in the Opinion Polls. Tell me what you propose

Let’s meet at … o’clock

… will be responsible for the social programme

… will be responsible for sandwiches and drinks

… will be responsible for the music

d) We are ready for a picnic. What are you going to do at the picnic? (screen)

O’k, I see we have a lot of wonderful plans for a picnic.

VI .Физкультминутка

I see you are tired. Let’s have a rest and sing a song (поем песню “Magic moments ”)

VII. Аудирование

Цель: развить речевые и фонетические навыки, формировать и развивать навыки диалогической речи

a) Now let’s see how children in Great Britain are going to arrange a picnic. Listen to the dialogue attentively (1 time) Прослушивается запись (учебник М.З. Биболетова 5-6 класс, упр 26 стр34)

Dialogue

Catherine: – It’s Frank’s birthday next Saturday, isn’t it? What presents are we going to give him? Any ideas, Steve?

Steve: – Let’s have a surprise party for him. We can organize a picnic.

Julia: – That’s a great idea: a birthday picnic.

Catherine: – Let’s arrange the date now.

Steve: – Well, I think next Saturday. The 4th of September is the best day. Is that OK with you, Catherine?

Catherine: – Yes, it is. I’ll be responsible for sandwiches and drinks then. And what about you, Julia?

Julia: – Why don’t I make a special birthday cake for Frank?

Steve: – Great! I’ll be responsible for the music. I’ve got a lot of new CD’s.

Catherine: – I hope Frank would like his picnic.

Julia: – I’m sure he will.

b) Now I’ve got a task for you. Fill in the missing words in the dialogue. (1 time)

Work in pairs. Listen to the dialogue again check your answers.

c) Read the sentences and say are they true or false?

1. Frank’s birthday next Saturday

2. They are going to give many presents for Frank

3. They arrange a trip

4. The picnic will be on the 4th of September

5. Catherine will be responsible for music

6. Julia will make a special birthday cake

d) Now let’s answer some questions:

When will the picnic start? (the 4th of September)

What is Steve responsible for? (Steve is responsible for the music)

What is Catherine responsible for? (Catherine is responsible for sandwiches and drinks)

What is Julia going to do? (Julia is going to make a special birthday cake for Frank)

VIII. Развитие диалогической речи

Учащиеся работают в парном режиме, пользуясь лингафонным оборудованием. Составляют диалоги.

It’s time to make your own dialogues. Make up a dialogue about your plans. It can be about your trip, about the party, about holidays… You may use this dialogue as a model.

IX. Подведение итогов урока. (домашнее задание, подведение итогов, выставление оценок) Рефлексия. Ребята в целях рефлексии выбирают лежащие на столах смайлики “улыбка, мне все удалось”, нейтрально, мог бы получше, грустный, я не доволен собой. Оценивается работа отдельных учащихся, и выставляются оценки.

Well the lesson is over. Thank you for your job. Good bye. Do you like our lesson today? Was it interesting? Was it useful for you? As for me, I like your work today. Your marks are…






See also:
Яндекс.Метрика