Урок по теме Это — Британия 6 класс


ПЛАН

проведения открытого урока английского языка в 6 «Б» классе ГБОУ Центр образования № 1048

Преподаватель: Хаустова И.В.

ТЕМА: «ЭТО БРИТАНИЯ»

Цели урока:

1. Формирование коммуникативных навыков и умений (развивающая цель).

2. Получение культурологической информации о Великобритании. Закрепление лексики (образовательная цель).

3. Развитие социокультурной компетенции, культуры мышления и общения (воспитательная цель).

Основные задачи:

-развитие навыков аудирования

-развивать умения и навыки употреблять лексику в устных высказываниях

-развивать орфографические навыки

-обучать устному подготовленному высказыванию на основе прочитанного.

Форма проведения урока: Комплексный урок с опорой на аутентичный страноведческий текст.

Этапы урока:

1. Фонетическая и речевая разминка с использованием сложных случаев произношения.

2. Работа с текстом. Поиск ключевых слов и основных предложений.

3. Создание компрессированного текста и графического плана — денотатной карты.

4. Выход в монологическую речь (пересказ текста по денотатной карте). Проведение тематической ролевой игры, основанной на текстовом материале урока.

5. Подведение итогов урока.

Ход урока.

I. Речевая и фонетическая разминка.

1. В ходе проведения речевой разминки используются выражения ежедневного обихода (повторение выражений приветствия и ответных реплик)

Предполагаемые реплики

учеников.

T: Good morning, children!P: Good morning, teacher.

Who is absent today?AH are present.

Glad to meet you, Ann.Glad to meet you too.

How are you, Kate?I’m fine, thanks.

And how are you?

How are you keeping?I’m OK, thank you./Real fine.

How are you feeling today?Not bad./ So so.

Things look pretty good .

Одним из этапов домашнего задания являлась работа с новой лексикой. Проводится фонетическая гимнастика по повторению географических названий из текста. Географические названия и их фонетические транскрипции написаны на доске.

Т: Your home-task was reading the text and learning the new words. There are some geographical names in this text. Let’s pronounce them together:

Britain

London

British

The United Kingdom

Liverpool

English

England

Manchester

Scottish

Scotland

Welsh

Wales

Irish

Northern Ireland

Учащиеся хором повторяют за учителем названия стран, городов.

II. Развитие умений и навыков употреблять лексику в устных высказываниях.

Применяя различные виды игр, активизируем лексику предыдущего урока (с одновременным контролем домашнего задания).

а)Проводится игра «Choose the word».

Ход игры: первый ученик называет любое слово из текста, второй дает русский или английский эквивалент и, в свою очередь, называет другое слово адресуя его следующему ученику . И т.д. Таким образом, в игре принимает участие весь класс.

Т: Now it’s time to play a word game. Helen, choose any word

from this text, please. Say it in English or in Russian, and address

this word to any person from your class.

H: Hills -Kate.

T: Kate, give the Russian equivalent of this word, and, in your turn, choose and say the other word, and address it too. Children, play this game one by one, please.

К; Холмы — wet- Kirill…

б)Подстановочные упражнения. Проведение данного устного упражнения помогает ученику более точно понять и повторить употребление различных лексических единиц, географических названий.,

T: After repeating the words let’s play another game. I’ll read you the sentences and your task is to complete them:

1 . Great Britain has several …

P: names.

2.The official name of Gr.Br. is

the United Kingdom (the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland).

3. Everyone from Britain is

British.

4. People who live in Scotland are

Scottish.

5. A person from Wales is

Welsh

6. The capital of Gr.Br. is

London

7. London, Manchester, Liverpool are

industrial cities

8. The weather in Gr.Br. is

cold, wet

9. When the weather is fine the British go out to

sunbathe

III. Обучение устному подготовленному высказыванию проводится на основе текста и аудиозаписи.

1. Учащимся предлагается прослушать текст «This is Britain» в аудиозаписи. В процессе прослушивания учащиеся находят и подчеркивают главные предложения в тексте, выделяют опорные (ключевые) слова.

T: Now, listen to the text, please. Read it to yourself .While reading the text underline the main sentences and the key words in each paragraph. The main sentence is the head idea of every part of the text, which helps us to remember the information.

2. Формулируем по абзацам (с помощью предложений) и записываем компрессированный текст.

T: What are the main sentences of the first paragraph?

P: The main sentences are: Gr.Br. has several names. There are four countries in the UK: England, Scotland, Wales and Northern Ireland.

T: That’s right. Please, write down all the main sentences in your copy-books. What is the main idea of the second part of the text? P: Everyone from Britain is British, but only people from England are English.

T: What are the main sentences of the third paragraph?

P: More than 56 mln people live in Gr.Br. Much of Britain is open country.

T: What are the main sentences of the fourth part?

P: Everyone in Britain speaks English. But in some parts of Scotland and Wales people speak an older language as well.

T: What is the main sentence of the fifth paragraph?

P: Everyone speaks English, but they do not all speak in the same way.

P: The main sentences of the last part of the text are: Many people think that the weather is cold and wet in Britain all year round. There are only weeks of beautiful sunny weather.

Вариантов может быть много, выбираем более четкий.

T: Now, children, we’ve got a short compressed text.

В процессе работы учащиеся получают навыки правильного оформления записи и работы с текстом. Данная деятельность активизирует мыслительный процесс учащегося и он использует такие операции как анализ, синтез, умозаключение, что позволяет говорить о развитии логического мышления учащегося.

3. T: Now we try to render it graphically as the chart. I do this on the blackboard and your task is to do the same in your copy-books…

На доске вычерчивается денотатная карта (графическое изображение текста). Ученикам предлагается вместе с учителем последовательно заполнить ее и дописать ключевые слова.

T: Let’s speak about the headline of the text. Do you agree with the name of the text? Do you want to give another name?

P: The headline «This is Britain» is too long, Britain is better.

T: Let’s fill this name in.

Britain

T: How many parts are there in this text?

P: there are six parts in this text.

T: How many thoughts are there in this text?

P: There are 5 thoughts in this text.

T: What is the main idea of the 1st part? How could we name it in one word?

P: It’s about the countries. We could name it «countries»

T: What are the key words in this part?

P: They are: Great Britain, Britain, the UK, England, Scotland, Wales, Northern Ireland.

T: What is the main idea of the 2nd part?

P: This part of the text is about nations. The key words are: British, Scottish, Welsh, Irish.

T: What is the main idea of the 3d part?

P: The 3d part is about people and lands. The key words are: 56 mln people, industrial cities, open country, hills, woods, rivers, lakes, farmlands.

T: What is the main idea of the 4th part?

P: This part tells us about the languages The key words are: speak English, Scotland, Wales, older languages.

T: What can you tell me about the last part of the text?

P: This part is about the weather. The key words are: weather, cold, wet, sometimes, snows, rains, sunny, sunbathe.

T: So, we have three kinds of this text: the author’s, your own short text and the graphical chart. Now try to retell the text looking at the blackboard.

Britain

countries

nations

People

and

lands

languages

weather

Great Britain

The UK

Britain

England

Scotland

Northern

Ireland

British

Scottish

Welsh

Irish

56mln

Industrial cities

open country

hills

lakes

woods

rivers

farmland

speak English

Scotland

Wales

older languages

weather

cold

wet

snows

rains

sunny

sunbathe

Ученикам, без подготовки, глядя на доску, предлагается пересказать тест.

IV. Выход в коммуникацию. Для закрепления лексики проводится ролевая игра.

В ходе игры развиваются умения и навыки задавать вопросы и использовать их в диалогической речи. Данное задание требует полной самостоятельности учащегося.

T: Role situation: Children from all over the country have come to Gr. Britain to take part in a contest. So, we have three groups of representatives from Scotland, Wales, England.

Your task is to get more information about your new friends, their countries, nations, languages, and weather in their regions.

V. Подведение итогов урока Домашнее задание.

T: Your home-task is to retell the text using the chart.






See also:
Яндекс.Метрика