Урок Компьютеры в моей жизни


Цели урока:

Поддержание положительной мотивации к более глубокому изучению иностранного языка.

Образовательный аспект:

Путём использования средств иностранного языка сформировать у учащихся целостное представление о роли компьютера в нашей жизни.

Развивающий аспект:

Совершенствование умений и навыков употребления широкого спектра ЛЕ (активный и пассивный запас слов) при систематизации представлений учащихся о роли компьютера в жизни.

Воспитательный аспект:

Формирование умения видеть и рационально использовать в жизни положительные и отрицательные стороны информационных технологий.

Задачи:

Активизация и расширение употребления ЛЕ .

Развитие навыков чтения научно-популярных и технических текстов.

Развитие творческих способностей учащихся как языковых, так и художественных через формирование навыков работы на ПК с использованием программы Microsoft Power Point.

Знакомство с правилами этикета при общении в Интернете.

Ход урока

1.Организационный момент:

2. Речевая зарядка:

T.: — I think that you know popular English song for children:

“Old McDonald has a farm, E-I-E-I-O,

And on this farm he has some cows, E-I-E-I-O…..”

And we know a modern variant of this popular song: (текст написан на доске и исполняется речетативом, подражая молодёжному стилю “рэп”).

“ Old McDonald has a farm, E-I-E-I-O.And on his farm he has some comps, E-I-E-I-O.With a comp, comp here and a comp, comp there,Here a comp, there a comp,Everywhere a comp, comp.”

So, computer has become an important part of our life – some people can admire it, some can call it “devil”, but no one can deny it.

Say, please, who of you has a computer at home?

How do you use your computer?

What do you think of computer? (на экране мультимедийного проектора даны слова-опоры доя построения устного ответа :

“+”

extremely interesting

educational games

play computer games

exciting

useful

important for you

help to learn foreign languages

use English

help get information

help do a lot of things faster and better

help connect people

who lives so

far away from each other

it saves time

for all ages

“ — “

bad for your eyes

waste of time

like drug

dangerous

As for me I think….

I think that….

To my mind the computer…

You can express your own attitude to computers using the given phrases.

— Yes, really, computers are useful, but very often it is dangerous for our health.

3. Основная часть:

Т.- Let’s speak about Internet. Internet came into our life not long ago, but it seems to be the most popular way of spending free time; old and young, male and female –everybody fond of it.

1) In groups make up lists of most popular with young people activities:

Nowadays

10 year ago

20 years ago

Compare them and say what has changed.

Учащиеся работают в группах: записывают на отдельные листы разные виды деятельности (to read, to go to the cinema, to do for a walk, to listen to the music, и to play the guitar, и др.), затем представители разных команд зачитывают свои списки и прикрепляют их на доску и отвечая на вопрос “What has changed for these years?”

Кто-то один подводит итог: (“There were no computers in young people’s lives 10 and ears ago and certainly there were no Internet.” )

2) – Have you ever heard such word combination as “Surfing the NET”?

Look at the screen, please:

(на экране мультимедийного проектора:

NET – slang for the “Internet”

Surfing

– slang for using browser to move through the World Wide Web

WWW

– World Wide Web – an interconnected set of hypertext documents located through the Internet.

3) T.- Now we will read a text about Internet. But first of all let’s look through the list of words and say which of these words do you expect to see in the text?

( Список слов дан на экране мультимедийного проектора)

Слова:

* language

teacher

*mouse

tennis

modern

*dot

dog

expect

* computer

President

*learn

cry

* tool

chocolate

green

*communication

* old-fashioned

* speak

*English

*children

( 2-3 человека по очереди выходят к доске и,просматривая, помечают слова при помощи курсора и указателя – “карандаш” при просмотре слайдов в Power Point,которые по их мнению могут встретиться в тексте.)

T.- Read the text and check if you are right or not:

(Текст для чтения дан на экране мультимедийного проектора.)

4. Защита минипроектов

. (проверка дом. задания)

T.- So, some members of your group have made projects connected with the topic of our lesson “Computers in our life”.

Презентации в Microsoft Power Point по темам:

1) Electronic books.

Вопросы: -Do you like reading? Have you ever met such electronic books?

Would you like to read this kind of books? Why?

2) “Internet is a dangerous place, isn’t it?”

Вопросы: — Have you ever “Surfed the NET”? Is it interesting for you? How do you use Internet in your life?

3) Electronic mail.

Вопросы:Have you got your own email? Is this information interesting and useful for you? Why?

4) Good and bad Email Etiquette.

Вопросы: — How do you think why people should follow these rules of etiquette?

(Учащиеся выступают с защитой минипроектов по выбранной теме с использованием компьютерных презентаций.)

5) The Unofficial Smiles Dictionary.

Вопросы: — How do you think where also we can use these Smiles?

( in mobile-telephone’s messages)

5. Заключительная часть урока:

Т.- So, it was very interesting lesson today.

Let’s do some conclusions:

What was the topic of our lesson?

What aspects were touched at our lesson?

What was the new for you?

Do you like this lesson or not? Why?

-Let’s finish our lesson with our song:

Old McDonald has a farm, E-I-E-I-OAnd on has farm he has some comps, E-I-E-I-OWith a comp, comp here, and a comp, comp thereHere a comp, there a compEverywhere a comp, comp…

So, the lesson is over. You can be free.

Good-bye, friends!






See also:
Яндекс.Метрика