конспект урока и презентации для 4 класса по теме Seasons and Weather


Тема: Seasons and Weather

Цель урока: вывести учащихся на творческий уровень владения

темой (свободное владение лексико-грамматическим

материалом в рамках пройденной темы).

Задачи:

Учебные:

способствовать формированию навыков устной речи путем создания ситуаций диалога и подготовки сообщения;

закрепить знания тематической лексики и речевых образцов;

развивать эмоционально правильную реакцию в ходе беседы.

Развивающие:

развивать логическое мышление, память, внимание, восприятие;

воспитывать интерес к иностранному языку как к средству общения, как к источнику получения интересной информации и новых знаний;

развивать способность к языковой догадке, коммуникабельности, способность осуществлять репродуктивные и продуктивные речевые действия.

Воспитательные:

формировать потребности и способности к сотрудничеству и взаимопомощи, чувство ответственности при работе в парах, группах;

воспитывать уважительное отношение к природе;

воспитывать культуру общения, речевого взаимодействия;

способствовать снижению уровня тревожности и преодолению замкнутости в общении.

Средства обучения: 1)компьютер; 2) мультимедийный проектор; 3) интерактивная доска; 4) листы-распечатки тестовых заданий; 5) плакаты «Календарь», «Времена года», 6) тематические картинки;7)раздаточный материал для подготовки проектов.

ХОД УРОКА

1. Организационный момент.

T: Good morning, boys and girls! How are you today? And you? Keep your smile!I’m glad to hear you are all right.Today we have guests at our lesson. I hope we’ll have a good work today!

2. Сообщение задач урока.

T:Look around the classroom, please! What can you see?

P1: We can see flowers, leaves, snowflakes.

P2: A calendar, posters.

T: What do you think we are going to speak about today?

P3: About seasons and weather.

T: Well, you are right. We’ll develop our speaking, listening, reading on the topic “Seasons and weather”

3. Речевая зарядка.

T: And now, boys and girls, look at the calendar. What season is it now?

P1: It’s autumn.

T: How many seasons do you know?

P2:4 seasons.

T: What are they?

P3: They are spring, summer, autumn and winter.

T:What colour are they?

P4:I think winter is white.

P5:Spring is green.

P6:Autumn is yellow.

P7: Summer is bright.

T: Let’s sing a song! (“Spring is green”) Well done!

4. Фронтальная беседа «Учитель –класс» по изученной теме.

T:How many seasons are there in a year?

P1: 12 months.

T: What are autumn (winter, spring, summer) months?

P2: Autumn month are September, October, November (etc.)

T: Let’s sing a song! (“Months of a year”) Well done!

T: What can children do in autumn (winter, spring, summer)? Let’s revise the words. Open your books at page 5. Repeat after me. Now let’s answer my question.

P3: Children can play football, ride a bike in autumn.

P4: Children can play snowballs , ski and skate in winter (etc.)

T: And now we’ll speak about the weather. Have a look at the blackboard! (Presentation 1) (Фонетическая отработка пройденной лексики, контроль понимания).

T: Let’s describe the weather in autumn (winter, spring, summer)! (Presentation 2) (Учащиеся выбирают соответствующие слова и составляют предложения).

T: What is your favourite season and why?

P1: My favourite season is summer because it’s hot, sunny. I can swim in the river. I can eat much ice-cream. I don’t go to school.

P2: My favourite season is spring because…

P3: My favourite season is winter because…

P4: My favourite season is autumn because …

T: Well done, thank you.

5. Контроль овладения лексическими единицами по теме.

T: We’ll do a little test. Look attentively at the pictures and write down the proper season. Then listen to my sentences and match them with the pictures. Write down the proper number. (Учитель читает предложения, учащиеся соотносят их с картинками в тесте).

6. Физкультминутка.

T: Let’s sing a song and do exercises.

Well done, thank you!

7. Чтение текста с выбором информации.

T: We’ve got postcards from our friends abroad. Read them attentively and then answer my questions.

Who is the first (second, third) postcard from?

P1: It’s from Susan (Alice, Dan).

T: Where does Susan (Alice, Dan) live?

P2: Susan lives in London.

P3: Alice lives in New York.

P4: Dan lives in Sydney.

T: What is the weather like in London (New York, Sydney)?

P5: It’s cold and snowy in London (etc.)

T: Do you know what country London (New York, Sydney) is in?

P6: London is in Great Britain (etc.)

8. Составление ситуативных диалогов.

T: (Раздается телефонный звонок, учитель говорит по телефону) Somebody is calling to us! Sorry! Hello! Whom am I speaking to? Oh, it’s Alice! Great! How are you? Where are you now? What is the weather like in Paris now? Do you like it? Really? Wonderful! Bye!

Children! Do you want to speak on telephone with our friends abroad?

Let’s learn how to do it! Have a look at the blackboard! You can see parts of your conversation ( greeting, questions, your reaction)

What questions can we ask?

P1: How are you?

P2: Where are you?

P3: What is the weather like in …?

T: What words can we use to react? ( Great! Wonderful! Terrible! Really?) Take your parts and try to speak on the telephone.(Ребята работают в парах, затем к доске вызываются 2-3 пары для демонстрации разговора по телефону).

9. Творческая работа над проектом «Времена года в России»

T: Let’s make a present to our friends abroad. We’ll do posters for them about seasons in Russia. I’ll divide you into 4 groups. Each group will present a poster about one season. Your task is to find as much information for your poster as possible. The name of the season is at the top. One pupil from each group will make a presentation of the poster. Start your work! (Во время работы учащихся над проектом учитель может проверить тесты, затем координирует работу каждой группы. Звучит музыка, на экране демонстрируются слайды о временах года).

T: Well, your time is over. Let’s listen to your presentations! Well done!

10. Рефлексия

T: And now I want you to finish the sentences on the blackboard in Russian:

Сегодня на уроке я узнал …..

Было интересно …

Было трудно …

Я выполнял задания …

Теперь я могу …

Я научился …

У меня получилось …

Я смог …

Я попробую …

11. Подведение итогов урока.

12. Домашнее задание.

T: Your home task is to make up a story about your favourite season and get ready to tell it.






See also:
Яндекс.Метрика